Bæredygtighed batter på konferencecentre og hotellers bundlinje - også under statsaftalen

Artiklen er bragt i augustudgaven af Magasinet Statsindkøb og er skrevet af Anette Petersen, InVirke, for Forum for Bæredygtige Indkøb

  • Opdateret 15. januar 2024

Flere og flere danske konferencecentre og hoteller får miljømærker, og nu mener HORESTA, at det også kan betale sig at gå den grønne vej. I dag handler bæredygtig drift nemlig ikke kun om at tiltrække kunder, men også om at undgå at miste dem. I statens nye konferenceaftale var Green Key blandt de ønsker, som gav point.

Selvom det går langsomt, så får flere og flere danske hoteller og konferencecentre enten den nordiske miljømærke Svanemærket, det europæiske miljømærke EU-blomsten eller Green Key, som findes i over 55 lande. Det kan betale sig, mener brancheorganisationen HORESTA, for i 2018 gælder miljømærker nu for 28 % af de danske hoteller, hvoraf hovedparten ligger i hovedstadsområdet eller større byer.

I statens aftale på konferenceydelser, som netop er trådt i kraft, var Green Key blandt de ønsker, som gav point, og hos branche- og arbejdsgiverorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, HORESTA, håber miljøchef Mikael Holt Jensen, at den kommende SKI-aftale om overnatning på hoteller også vil indeholde kvalitets- og miljøkrav, som betyder, at det kan betale sig for leverandørerne at tage det ekstra skridt og få et miljømærke.

Flere og flere virksomheder har en CSR-politik, hvor de stiller krav til deres leverandører. Det gælder også for hoteller og konferencer. Mange virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder prioriterer miljøet højt, når de vælger et sted at overnatte eller et konference-, kursus- eller mødested. Her kan de bruge en miljømærket leverandør til at sende et synligt signal til deltagerne om, at de tager et miljøansvar. På den måde repræsenterer de et volumen, som er med til at drive udviklingen i branchen i en mere bæredygtig retning, siger Mikael Holt Jensen.

I det hele taget giver det god mening at tænke bæredygtighed ind i et større forretningsmæssigt perspektiv. Når bæredygtighed for eksempel er et af Wonderful Copenhagens fire parametre som skal sælge København i udlandet, så er det vigtigt, at leverandørerne kan tilbyde det, så byen kan vinde de store internationale konferencer.

Tidligere var et miljømærke noget hotellerne fik for at tiltrække kunder. Det er begyndt at vende, for i dag handler det også om at undgå at miste sine kunder. For eksempel oplever flere store konferencesteder, at de ved at have Green Key kan sikre sig nogle events og arrangementer, hvor de var blevet valgt fra, hvis de ikke havde haft et miljømærke, fortæller Mikael Holt Jensen.

Behov for at gøre op med fordomme

Når 72 % af de danske udbydere fordelene til trods endnu ikke har fået et miljømærke, så kan det skyldes, at de henvender sig til kundesegmenter, som ikke er erhvervsturister eller som ikke efterspørger bæredygtighed. Men Mikael Holt Jensen tror også, at der stadig trives nogle fordomme.

Tidligere var det en barriere, at man for eksempel ikke kunne få ordentlig belysning, der samtidigt sparede på elforbruget. Det fungerede bare ikke at skrue en elsparepære i lampen, for den skal give et ordentligt lys, så maden i buffeten ser tillokkende ud, og gæsterne ikke føler, at de har købt et spareprodukt. I dag er der sket meget på det teknologiske område, ikke kun inden for belysning, så en grøn løsning giver et ligeså godt produkt og giver besparelser på både miljø og økonomi, siger Mikael Holt Jensen, der gang på gang ser, at virksomheder ender med at spare penge, når de implementerer miljømærkekriterierne, selvom de troede, at de havde gjort alt, hvad de kunne.

Mikael Holt Jensen er netop trådt ind i Forum for Bæredygtige Indkøbs styregruppe, hvor han vil være med til at gøre op med fordommene og udbrede kendskabet til miljømærkerne hos både leverandører og indkøbere. Forum for Bæredygtige Indkøb er et netværksinitiativ under Miljøstyrelsen, der hjælper virksomheder og det offentlige med at stille de rigtige CSR- og miljøkrav ved indkøb af produkter og services.

Der er stadig brug for at fortælle både kunder og leverandører, at man godt kan fastholde en høj kvalitet og service samtidig med at det er bæredygtigt. Det handler om at benytte ny teknologi, optimale procedurer og de rette leverandører, siger han.

Bæredygtighed i hele kæden

En af dem, som tænker bæredygtighed ind i hele kæden fra restaurant og rengøring til samarbejdsaftaler og affaldssortering er Comwell Hotels. Over 200 medarbejdere har været på uddannelse, så hotellerne er klar til at gå en mere bæredygtig fremtid i møde. Salgsdirektør Henrik Hjorth er ikke i tvivl om, at virksomhedens initiativer har medvirket til, at deres 12 hoteller i Danmark er kommet på statsaftalen på konferenceydelser.

Vi mener selv, at indsatsen har været med til at give vores hoteller et kæmpe kvalitetsløft, og vi har bevist, at man kan være bæredygtige uden at gå på kompromis med kvaliteten og den gode oplevelse. Derfor er vi selvfølgelig også meget glade for, at Moderniseringsstyrelsen har belønnet vores indsats ved at vælge os som én af deres samarbejdspartnere. Økologi var et af de kriterier, der vægtede i udbuddet, hvor der var et ønske om mere end 30 % økologiske fødevarer, og vi har en økologiprocent på omkring 50 % på vores hoteller i Danmark, siger han.

Beliggenhed og bæredygtighed hænger sammen

I Comwell oplever man, at gæster og samarbejdspartnere i stigende grad stiller krav til den måde, de driver forretning på, og Henrik Hjorth mener, at bæredygtighed i stigende omfang er en afgørende faktor. Ikke mindst fordi stort set alle udbud fra virksomheder som f.eks. Novo Nordisk, Arla og Danfoss indeholder krav til bæredygtighed i bred forstand, ikke kun miljø. Han forventer, at det næste bliver, at indkøberne vil udføre audit for at tjekke om hotellerne lever op til kravene.

Pris vægter meget i den daglige forretning, men når der forhandles årskontrakter, så vægter bæredygtighed også. Beliggenheden af vores hoteller har også betydning, men det handler jo også om bæredygtighed. I statens udbud på konferencer var beliggenheden i forhold til offentlig transportmidler et af de væsentlige kriterier, hvor vi scorede højt, siger Henrik Hjorth. Comwells bæredygtighedstiltag hjælper imidlertid ikke kun med at trække årsaftaler i hus, der er også væsentlige besparelser, som kan aflæses på bundlinjen.

Comwell har arbejdet efter Green Key kriterierne i mange år, og som en del af miljøindsatsen reducerer kæden hvert år energiforbruget med 2 %.

Det er en målsætning, som vi når. Og det er mange penge vi sparer. Vores bæredygtighedsinitiativer omfatter også reduktion af madspild, hvor der også er meget at hente på bundlinjen, siger Henrik Hjorth.

Læs mere om Horesta her.

Artiklen er fra d. 29. August 2018

Fakta om grønne løsninger på konferencecentre:

 

  • Inden for hotel- og restaurantionsbranchen findes miljømærkerne det nordiske Svanemærke, det europæiske EU-Blomsten og det globalde miljømærke Green Key. Konferencesteder kan desuden benytte ISO 20121, som er et ledelsessystem for bæredygtige events.
  • 28 % af de danske hoteller har et miljømærke (152 yd af 546). Heraf har 82 % af de miljømærkede hoteller Green Key (125 ud af 152). I København har 57 % af hotellerne et miljømærke (51 ud af 89).
  • Den største miljøbelastning fra hoteller og konferencecentre stammer fra indkøb, og derfor stiller de fleste miljømærker også krav til hoteller og konferencecentres indkøb af produkter til driften.
  • Miljøkriterierne i Green Key dækker de samme områder som Svanemærket og EU-Blomsten. Dog har Svanemærket og EU-Blomsten generelt mere ambitiøse krav, f.eks. hvad angår uønskede kemikalier og miljøkrav til forbrugsprodukter, mens Green Key er stærk på personaleuddannelse og reduktion af vandforbrug.