Grøn transport i værdikæden - Ørsted, Københavns Lufthavn, Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS: Power2X

  • Opdateret 19. januar 2024

Ørsted, Københavns Lufthavn, Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS er hovedpartnere på et nyt projekt i København, der skal udvikle et produktionsanlæg i industriel skala i Storkøbenhavn til produktion af bæredygtige brændstoffer til vej-, sø- og lufttransport. Partnerskabet repræsenterer både efterspørgsels- og udbudssiden, hvilket skaber en øget sikkerhed, for den investering der kræves fra de forskellige parter. Partnerskabet forventes at sætte Danmark i en førerposition i en helt ny industri inden for bæredygtige brændstoffer og derved også skabe mange nye arbejdspladser. Med en elektrolysator-kapacitet på 1,3 GW forventer man i 2030 at kunne levere mere en 250.000 tons bæredygtige brændstof, hvilket vil betyde, at danske aktører kan købe bæredygtigt brændstof til konkurrencedygtige priser sammenlignet med fossile brændstoffer. Strømmen til fabrikken skal selvfølgelig være grøn, og den grønne strøm kan potentielt komme fra en havvindmøllepark, der skal etableres ved Rønne Banke ved Bornholm. Projektet vil kunne reducere den årlige CO2-udledning med 850.000 ton fra år 2030. Dermed kan projektet også blive en væsentlig faktor for, at Danmark når sine mål om at reducere CO2-udledning med 70% inden 2030, sammenlignet med niveauet for udledninger i 1990. 

Det store projekt deles op i flere etaper. Allerede fra år 2023 forventes det, at der kan leveres vedvarende brint til direkte brug i busser og lastbiler. I 2027, når havvindmølleparken kan være færdigbygget, er forventningen, at der kan fremstilles vedvarende metanol til søtransporten og e-kerosin (vedvarende jetbrændstof) til luftfartssektoren. Det vil betyde, at Københavns Lufthavn kan erstatte 30% af de fossile brændstoffer, der ellers skulle bruges i 2030. 

Partnerskabet er på nuværende tidspunkt i dialog med relevante myndigheder om de politiske rammer for projektet. En forundersøgelse skal klarlægge projektets endelige potentiale, og med en positiv tilbagemelding på undersøgelsen vil der sandsynligvis kunne træffes en endelig investeringsbeslutning for første etape af projektet i 2021. Udover den massive CO2-besparelse, giver projektet også fremtidige eksportmuligheder af teknologien – både til andre steder i Danmark og internationalt. 

Læs mere her: Førende danske selskaber går sammen om ambitiøst projekt inden for bæredygtige brændstoffer

For mere inspiration og gode råd

Som del af en samlet pjece er denne case blevet udarbejdet i forbindelse med Forum for Bæredygtige Indkøbs temagruppe om ’Grøn transport i værdikæden’. 

Find hele pjecen med inspiration og gode råd her:

Casen er udarbejdet: 
Af Miljøstyrelsen
November 2020