Grøn transport i værdikæden - Dansk Erhverv & Region Hovedstaden: Green Last Mile Delivery

  • Opdateret 19. januar 2024

Infrastrukturen i København er kraftigt udfordret, af de mange vare- og pakkeleveringer der foretages til virksomheder og private hver eneste dag. Ofte kører vare- og lastbiler tomme eller halvtomme rundt, fordi der er dårlig koordinering og kapacitetsudnyttelse i logistikbranchen. Dansk Erhverv og Region Hovedstaden har skabt projektet Green Last Mile Delivery, der samler en række toneangivende koordinerende aktører, samt transportudbydere og –købere for skabe et bedre forberedelses- og forståelsesgrundlag for forskellige interessenters investeringsbeslutninger i forbindelse med omstilling til en grønnere og mere effektiv last-mile-logistic. 

Projektets fokus løber i to forskellige spor, der skal belyse muligheder og udfordringer for både myndigheder og virksomheder. De to spor er gensidigt afhængige, og et aktivt sammenspil mellem de to de spor er nødvendig for en effektiv grøn omstilling på området. Det første spor har fokus på den politiske rammesætning og regulering af varelevering i København. Projektet vil i dette spor arbejde med, hvordan myndighederne regulerer området for last-mile-logistics bedst muligt, så det giver industrien de bedste forudsætninger for at omstille sig effektivt til den grønne transport. I projektets andet spor er der fokus på, hvordan selve industrien, bestående af private aktører, kan omstille organiseringen og de operationelle processer bedst muligt. Herunder er det, vigtigt at kortlægge hvilke muligheder de forskellige interessenter har, samt hvilke investeringsbehov en ny regulatorisk ramme skaber for de individuelle interessenter i industrien. 

Projektets aktive partnere vil samarbejde om at forbedre køretøjernes muligheder for konsolidering og reducere kørsler med tomme biler på baggrund og videreudvikling af eksisterende viden og samarbejdsprojekter. De mest lovende løsninger og handlingsmuligheder præsenteres i et mindre katalog til brug for videre inspiration og vidensdeling. Green Last Mile Delivery projektet vil også fokusere på at skabe øget samarbejde mellem aktører for bedre udnyttelse af muligheden for levering udenfor myldretiden. Yderligere vil projektet udforske mulighederne for, hvordan forskellige logistik virksomheder kan samarbejde om last-mile-logistics ved eksempelvis at etablere nye faciliteter som fragtterminaler eller udvikle optimeringsværktøjer. Projektet skal skabe solide partnerskaber for mulige fremtidige investeringer i både udstyr og infrastruktur.
 

For mere inspiration og gode råd

Som del af en samlet pjece er denne case blevet udarbejdet i forbindelse med Forum for Bæredygtige Indkøbs temagruppe om ’Grøn transport i værdikæden’. 

Find hele pjecen med inspiration og gode råd her:

Casen er udarbejdet: 
Af Miljøstyrelsen
November 2020