Grøn transport i værdikæden - Aarstiderne: Grønne måltidskasser kræver grønne løsninger

  • Opdateret 19. januar 2024

Aarstidernes bæredygtighedsindsats er tænkt ind i hele forretningsmodellen, hvorfor de har forpligtet sig på at balancere deres CO2-regnskab i 2020. Trods en stigende omsætning de seneste år har Aarstiderne i 2019 nedbragt egne CO2-udledninger per 1.000 kr. omsat med 5% siden 2015. I 2019 kom 65% af Aarstidernes egne CO2-udledninger fra transport. Aarstiderne prioriterer at købe så mange lokale varer som muligt, de flyver ikke råvarer ind til Danmark, og de har arbejdet med at optimere transport af måltidskasser til slutbrugeren. Persontransporten i virksomheden er der også fokus på, hvor der anvendes en intern samkørsels ordning, flyves mindst muligt, og der stilles høje krav til indkøb af firmabiler. 

Aarstiderne arbejder konstant med, hvordan de kan nedsætte udledninger med forskellige initiativer. I 2018 testede en af deres vognmænd en gasbil, der dog mødte udfordringer med køreegenskaberne. I december 2019 anskaffede Aarstiderne sig én af de to første el-lastbiler i Danmark til kørsel i Københavnsområdet – en model Fuso eCanter fra Mercedes-Benz. Bilen har en rute med distribution af firmafrugt i København og indgår derudover bl.a. i en grøn leveringskæde, hvor den kører firmafrugt til en ”hub”, hvorfra frugten leveres videre med cykeldistribution til nogle af erhvervskunderne i byen. 

En alternativ metode til at reducere CO2-udledninger fra transport er Aarstidernes eksperimenter med at udvide deres egen produktion af grøntsager, der øger mængden af helt lokale råvarer for dermed at undgå udledninger fra lastbiltransport. Aarstiderne arbejder også med at stille krav til deres leverandører, og de forventer, at leverandørernes samhandel med Aarstiderne er CO2-balanceret i 2025. 

Læs mere her: Aarstiderne - Bæredygtighed og miljø

For mere inspiration og gode råd

Som del af en samlet pjece er denne case blevet udarbejdet i forbindelse med Forum for Bæredygtige Indkøbs temagruppe om ’Grøn transport i værdikæden’. 

Find hele pjecen med inspiration og gode råd her:

Casen er udarbejdet: 
Af Miljøstyrelsen
November 2020