De fleste storbyer har problemer med CO2 og partikelforurening fra et stort trafikpres. En stor del af den partikelforurening kommer fra dieselbaseret levering af varer til private, virksomheder og offentlige institutioner. Den danske transportvirksomhed Chainge har som en funktionel løsning valgt at udbyde bæredygtig last-mile-logistics, hvilket i udgangspunktet kræver løsninger, der bygges og drives med lavest mulige ressource og energiforbrug. Frem for den dieseldrevne varevogn anvender Chainge elektriske fragtcykler, når der skal leveres og afhentes varer til og fra både private og virksomheder. Den elektriske fragtcykels ressourceforbrug er i forhold til en tung varevogn omkring 6-10% (materialevægt), mens energiforbruget i forhold til en eldrevet varevogn er 5-8% (batteridrift) og det lavest mulige, når der skal flyttes varer i byen. Virksomheden har etableret indleveringssteder i København, hvor fragtcyklerne pakkes og sendes ud på ruterne. Hver kilometer der køres med elcykel, bidrager til at reducere varevognens tilstedeværelse i byen.
Gennem en række velplacerede indleveringssteder i en by, er det muligt at dække væsentlige dele af den lokale distribution af varer med fragtcykler. Således reducerer man med Chainge-modellen antallet af store varevogne og lastbiler ind i de tætpakkede byer. Fragtcyklerne ruller ubesværet og fleksibelt gennem byens gader med afledte effekter i form af reduceret luftforurening, støj og trængsel. Chainge samarbejder blandt andet med Aarstiderne, GRIM, Freshland, Frugt.dk og Simple Feast med flere om at reducere deres klimapåvirkning fra lager til kunden.
Casen er udarbejdet:
Af Miljøstyrelsen
November 2020
Mere information:
Kontakt Chainge