Grøn transport i værdikæden - Maersk: Skibsbrændstof på affaldsressourcer

  • Opdateret 19. januar 2024

For transportbranchen er det en stor udfordring at nedbringe det faktiske CO2-udledninger. Derfor baseres mange klimastrategier i branchen i høj grad på carbon-offsetting ved eksempelvis at plante træer til at neutralisere CO2-udslippet. For at nedbringe de faktiske udslip er der dog brug for kreative innovationer. Sammen med udvalgte partnere har Maersk udviklet Maersk ECO Delivery. Maersk ECO Delivery er varetransport ved brug af biobrændsel. En del af Maersks udvalgte skibe kan sejle på brændstof produceret af affaldsressourcer som eksempelvis spildolie fra madlavning. Den nye biobrændsel er kontrolleret og tredje-parts certificeret af Roundtable on Sustainable Biomaterials. Sammenlignet med traditionel bunker brændstof giver biobrændsel en udledningsbesparelse på 84%. Den bæredygtige løsning reducerer CO2-udledningerne markant på selve transporten, hvilket er et vigtigt step i Maersks målsætning om at nå Net-Zero CO2-emissions i 2050. 

Det 17. verdensmål hedder ”Partnerskaber for handling”. Det har både Maersk og H&M Group taget til sig i samarbejdet om Maersk ECO Delivery. H&M Group har en målsætning om at være klimapositive i 2040, og derfor er det altafgørende at samarbejde med partnere som Maersk. H&M’s kunder forventer, at den globale modevirksomhed gør en forskel og prioriterer bæredygtighed, og den forventning går videre til Maersk som H&M’s transportleverandør. Både H&M og Maersk er medlem af Clean Cargo initiative, hvor store virksomheder på begge sider af bordet samarbejder for en mere bæredygtig global transport. 

Læs mere her: H&M Group reduces carbon footprint with Maersk ECO Delivery

For mere inspiration og gode råd

Som del af en samlet pjece er denne case blevet udarbejdet i forbindelse med Forum for Bæredygtige Indkøbs temagruppe om ’Grøn transport i værdikæden’. 

Find hele pjecen med inspiration og gode råd her:

Casen er udarbejdet: 
Af Miljøstyrelsen
November 2020