Mange varebiler kører i dag inde i byerne og afleverer enkelte leverancer til enkelte butikker og kontorer.
City Logistic vil gøre op med den model – både fordi det ikke er bæredygtig, men også fordi det ikke er smart eller økonomisk for modtagerne af pakkerne, der nogle dage kan få besøg af op til 10 forskellige pakke-leverandører.
City Logistic tilbyder en samlet løsning, hvor de specialiserer sig i at kende kundernes leverancebehov præcist. City Logistic modtager kundernes leverancer på et lager i udkanten af byen og leverer herefter samlet, præciseret efter kundens ønske.
Den ny-tænkte forretningsmodel for last-mile-logistics er ikke kun bæredygtig i strukturen. Selve leveringen foretages med el-biler. City Logistic fik én af de to første el-lastbiler FUSO eCanter i 2019, og i starten af 2020 tog logistikvirksomheden imod 11 eTGE el-varevogne fra MAN. Leverancen fra MAN var den største leverance af el-varebiler i Europa hidtil.
Casen er udarbejdet:
Af Miljøstyrelsen
November 2020