Med afsæt i kommunens værdier og strategiske målsætninger fik potentielle leverandører til et udbud om driften af Hjælpemiddeldepotet frie rammer til at sætte deres egen virksomheds værdier i spil. Vinderen af udbuddet blev en virksomhed, som vægtede inklusion af veteraner højt.
Da driften af Hjælpemiddeldepotet i Kolding Kommune skulle i fornyet udbud, traf kommunen et aktivt politisk valg om at sætte udvidet fokus på socialøkonomi og ansvarlighed som tillæg til det gængse, kommercielle udbudsmateriale.
Det skete på baggrund af kommunens målsætninger og formulerede værdier om vægtning af socialt ansvar i alle kommunale aktiviteter, hvor det var muligt. Intentionen var, at det sociale ansvar skulle vægtes så højt i udbudsmaterialet, at det var uundgåeligt for den valgte leverandør at indarbejde forslag, der tog højde for forskellige former for socialt ansvar, eksempelvis alternativ beskæftigelse, i opgaveløsningen. Samtidig ville kommunen give plads til, at den enkelte leverandør selv kunne definere, hvad der havde betydning for den pågældende virksomhed inden for området socialt ansvar.
Kontrakten om driften af Hjælpemiddeldepotet omfattede en lang række logistik- og serviceopgaver som:
- Rengøring og desinfektion af hjælpemidler
- Service, reparation og special tilpasning af hjælpemidler
- Lagerføring
- Indkøb
- Eftersyn af lifte og specialsenge
- Opsætning af nødkald og låse
- Ozonbehandling.
Markedsdialogen
I forbindelse med prækvalifikationen fik potentielle leverandører mulighed for at sætte deres præg på de sociale markører ud fra egne værdier og interesser. Da kommunen ikke låste udbuddet fast på specifikke grupper af borgere, responderede markedet positivt, da det gav plads til de hensyn, leverandørerne selv fandt vigtige.
Denne form for åbenhed i opgaveløsningen tvang leverandørerne til at overveje deres værdier, da det i sidste ende ville få betydning for dokumentationen af deres tilgang og erfaring på området.
Kravspecificering
De sociale krav
Der var tale om et EU-udbud, hvor det socialøkonomiske aspekt var indlagt i forhandlingsrunderne med en vægtning på 45 procent af udbuddets samlede pris, løsningsbeskrivelse af driftsdelen vægtede 30 til 40 procent, og de sociale aspekter skulle vægte 15 til 25 procent.
Udbuddet lagde dermed op til, at interesserede kunne komme med egne bud på, hvad den sociale ansvarlighed skulle dække. Der var med andre ord frie rammer til at sætte egne værdier og prioriteter i spil.
Resultat af udbuddet
Løsninger på de sociale krav
Opgaven blev givet til en virksomhed med en særlig interesse for indsatser rettet mod veteraner i bred forstand. Den indsats, som blev defineret, omhandlede eksempelvis samarbejdsaftaler med jobcentret om rekruttering af veteraner til praktikker, fleksjob og ordinære ansættelser, prøvning af aktivitetsparate borgere og generel velvilje til afklaring af borgere i samarbejde med jobcentret.
Virksomheden stillede også faciliteter til rådighed for et veterannetværk. Derudover udviklede de en socialøkonomisk indsats om genanvendelse af slidte hjælpemidler, hvilket yderligere støttede op om den kommunale strategi for beskæftigelse gennem socialøkonomi.
Var der spørgsmål til udbuddet
Den brede fortolkningsmulighed af indholdet i de sociale aspekter betød også, at der i første udbudsrunde ikke var nogen, der bød. Det viste sig helt enkelt at være svært for markedet at oversætte og omsætte et konkret kommunalt værdisæt til virksomhedens egne forretningsværdier.
Efter en ny prækvalifikationsrunde og efterfølgende markedsdialog, hvor de inviterede kunne stille spørgsmål og justere deres udbud, bød flere ind. Her blev det tydeligt, hvor stor en fordel det er, at leverandøren selv har forudgående kendskab til og viden om det socialøkonomiske arbejde.
Kolding Kommunes værdibeskrivelser for det socialøkonomiske felt og det rummelige arbejdsmarked gav inspiration til et åbent, værdibaseret udbud, hvor kommunen med al tydelighed viste, hvor stort fokus de havde på området. Dermed blev potentielle leverandører gjort opmærksom på, at de uomtvisteligt måtte forholde sig til disse aspekter, hvis de skulle vinde udbuddet.
Hvad fungerede godt i processen
Når kommunen og leverandørerne finder et sammenfald i værdier, kan de socialøkonomiske interesser opfyldes. I sidste ende har det en positiv betydning for indsatsen og kvaliteten af løsningen, at virksomhederne selv har så stor indflydelse på opgaveløsningen, at de kan se sig selv og egne værdier i samarbejdet. De løsninger, en leverandør vælger, kan blive afsæt og inspiration for andre, og på den måde håber Kolding Kommune at bane vej for, at flere virksomheder får øje på muligheder for at bidrage med socialt ansvarlige løsninger generelt.
Casen er udarbejdet:
Af CABI
Januar 2022