Gladsaxe Kommune har hen over årene igangsat en lang række initiativer for at hjælpe borgere på offentlig forsørgelse tættere på arbejdsmarkedet. I dag sker det blandt andet ved, at de virksomheder, Gladsaxe Kommune indgår kontrakter med, skal tage et socialt ansvar.
I dette udbud forpligter kommunens leverandører sig til at lave en opgørelse af deres realiserede omsætning med henblik på at kunne opgøre, hvor mange udsatte borgere på offentlig forsørgelse, leverandøren skal beskæftige, hvis de vil levere varer eller tjenesteydelser til kommunen.
Helt konkret skal leverandøren minimum én gang årligt indberette sin omsætning og dokumentere, hvor mange udsatte borgere på offentlig forsørgelse, der er tilknyttet virksomheden.
Leverandørerne skal indberette efter følgende kriterier:
- Omsætning på 0 – 1 mio. kr.: intet krav om beskæftigelse af udsatte borgere på offentlig forsørgelse
- Omsætning mellem 1 og 2 mio. kr.: krav om beskæftigelse af udsatte borgere på offentlig forsørgelse svarende til ½ årsværk
- Omsætning over 2 mio. kr.: krav om beskæftigelse af udsatte borgere på offentlig forsørgelse svarende til 1 årsværk.
Kommunen definerer gruppen ’udsatte borgere’ som personer, der enten er på førtidspension, på ledighedsydelse, er i ressourceforløb eller jobafklaringsforløb eller har modtaget kontant- eller uddannelseshjælp i over tre år. Den virksomhedstilknytning, der ønskes, kan være støttet beskæftigelse, dvs. praktik eller løntilskud, eller ansættelse på ordinære vilkår på deltid eller fuldtid, herunder fleksjob.
Spørgsmål til markedet
Forud for udbuddet om tøjvask og linnedservice afholdt kommunen individuelle møder med leverandører på området. Via disse møder fik kommunen en større viden om, hvilke erfaringer leverandørerne tidligere havde gjort sig med at inkludere udsatte borgere.
Herefter udformede kommunen udbuddet på en måde, så alle leverandører kunne afgive tilbud ud fra forskellige udgangspunkter – og det var med til at sikre fri konkurrence i udbuddet.
Tildelingskriterier
Der skulle vælges to leverandører. Vinderne blev fundet ud fra en vurdering af det bedste forhold mellem pris og kvalitet, og med en vægtning mellem underkriterierne på følgende måde: pris 55 procent, kvalitet 30 procent og social ansvarlighed 15 procent.
De sociale krav
I udbudsmaterialet var de sociale krav beskrevet på følgende måde:
’Ved evaluering af underkriteriet social ansvarlighed, vil der blive lagt vægt på, at virksomheden beskæftiger et yderligere antal udsatte borgere på offentlig forsørgelse end det der er krævet, herunder fx ved at skabe småjobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det vil vægte positivt, hvis leverandøren, (…) tager et socialt og samfundsmæssigt ansvar herudover’.
Til at understøtte den løbende opfølgning skulle leverandørerne benytte nedenstående skema til afrapportering af beskæftigelse af de udsatte ledige på de ønskede måltal:
Samlet antal timer beskæftiget i virksomheden i perioden | Ansættelsestype og ugentlig arbejdstid | Forsørgelses-målgruppe | Jobbeskrivelse | Vedlagte bilag | |
---|---|---|---|---|---|
Borger 1 | 60 timer (startede 1. december) | Virksomhedspraktik 15 timer om ugen | Ressourceforløb | Hjælpe-chauffør | To blanketter |
Borger 2 | 240 Timer | Fastansættelse 20 timer om ugen | Tidligere kontanthjælpsmodtager | Vaskeri-medarbejder | Ansættelseskontakt |
Osv. | |||||
I alt | 300 timer |
Udover at redegøre for antal timer i beskæftigelse, blev potentielle leverandører også bedt om at forholde sig til følgende:
- I hvilket omfang oplever I, at de pågældende borgere kommer tættere på arbejdsmarkedet?
- Hvordan vurderer I, at borgerne har gavn af forløbet/ansættelsen i jeres virksomhed? Hvilke typer af borgere har I størst succes med at hjælpe videre i jeres virksomhed?
- Hvordan bidrager det til jeres virksomhed, at have denne type borgere i et forløb/ansættelse?
Resultatet af udbuddet
Ved indgåelse af kontrakten forpligtede såvel leverandør som kommune sig til årlige dialogmøder, hvor leverandørens indsats samt evt. fremtidig understøttelse af denne skulle vendes.
Hensigten med dialogmøderne var, at give kommunen chancen for at danne sig et overblik over, hvilke muligheder, erfaringer og værktøjer, der skulle stilles til rådighed for virksomhederne, når der skal arbejdes med sociale hensyn. Det kunne fx dreje sig om, hvilke uddannelses- og beskæftigelsesordninger der fandtes i relation til at få udsatte ledige ind på arbejdsmarkedet, eller hjælp til at identificere relevante opgaver, som udsatte kunne løse i virksomheden. Det kunne også være at idéudvikle på projektinitiativer og nye måder at arbejde med rekruttering af borgere på kanten af arbejdsmarkedet.
Løsninger på de sociale krav
Da der var tale om et udbud under fritvalgsordningen, hvor borgeren skulle have flere valgmuligheder, blev opgaven vundet af to leverandører, som begge levede op til forskellige kriterier i den økonomiske model.
Var der spørgsmål til udbuddet
Da kommunen havde sikret en grundig dialog med markedet forud for udbuddet, var kendskabet så stort til gensidige ønsker og behov, at der ikke var yderligere spørgsmål til de sociale krav.
Hvordan er der fulgt op på kravene i udbuddet
Ifølge den indgående kontrakt har kommunen ret til at aflægge fysiske servicebesøg hos begge leverandører. Endvidere følger jobcentret årligt op på de indgåede ansættelsesforhold gennem Vitas.
Det betragtes som misligholdelse, hvis leverandøren ikke overholder sin pligt til:
- at beskæftige det antal udsatte borgere på offentlig forsørgelse, som er krævet i henhold til aftalen
- at dokumentere at kravet om beskæftigelse af udsatte borgere på offentlig forsørgelse er opfyldt
- på kommunens forlangende at fremsende en redegørelse
- på kommunens forlangende at fremsende handleplan for at rette op på manglende beskæftigelse
- at give kommunen besked om manglende beskæftigelse af socialt udsatte borgere i en periode på mere end 8 uger
- at afholde årligt møde med kommunens jobcenter i aftaleperioden
Perspektiv
Med kommunens nyeste indkøbspolitik er kravet om socialt ansvar blevet tydeligere. Det har en positiv betydning i to henseender:
- For kommunen har den økonomiske model i dette tilfælde skabt bedre rammer for løbende opfølgning. Det er nu lettere at holde styr på, om leverandøren lever op til kontraktens klausuler som social ansvarlighed.
- Det har givet et godt samarbejde, at markedet i de indledende dialoger selv har været med til at definere og demonstrere, hvad de kan bidrage med af socialt ansvar, så der kan stilles ambitiøse, men opnåelige krav.
Casen er udarbejdet:
Af CABI
Januar 2022